­čĄĚ Jak pogodzi─ç szko┼é─Ö z fit ┼╝yciem? #BTS ­čĺí

00:58


Dobrze, ┼╝e dbasz o siebie i zamiast siedzie─ç pi─ůt─ů godzin─Ö przy komputerze, bierzesz mat─Ö i robisz trening. B─ůd┼║ co b─ůd┼║, aktywno┼Ť─ç fizyczna podczas nauki jest wysoce wskazana - dostarczamy wtedy wi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç tlenu do m├│zgu i pracuje on o wiele wydajniej. Jednak problem pojawia si─Ö wtedy, gdy sport przys┼éania nam obowi─ůzki szkolne. Efekty wizualne przybywaj─ů, ale w dzienniczkach z lup─ů mo┼╝na szuka─ç pozytywnych ocen. Dlatego przychodz─Ö dzisiaj do was z kilkoma poradami, kt├│re mog─ů troszeczk─Ö u┼éatwi─ç wam fit ┼╝ycie podczas roku szkolnego. Jest to ma┼éy zbi├│r rzeczy, kt├│rymi stara┼éam si─Ö kierowa─ç przez trzy lata klasy sportowej, kiedy to mia┼éam okazj─Ö najlepiej przekona─ç si─Ö o tym jak trudno jest po┼é─ůczy─ç te dwa aspekty.

WSKAZÓWKI:


1. Nie zapominaj o ┼Ťniadaniu.

"(...) osoby jedz─ůce codziennie ┼Ťniadania w mniejszym stopniu tyj─ů. Gdy jemy marne ┼Ťniadanie lub z niego rezygnujemy z bardzo du┼╝ym prawdopodobie┼ästwem wieczorem nadrobimy niedosyt kaloryczny, poch┼éaniaj─ůc niesamowite ilo┼Ťci przek─ůsek (s┼éodyczy, chrupek, chips├│w)." - fragment pochodzi ze ┼Ťniadaniowego postu, tam bardziej zag┼é─Öbi┼éam si─Ö w ten temat, zapraszam - klik!


2. Zadbaj o dobre nastawienie!

Je┼Ťli wr├│cisz do domu z ton─ů zadania domowego i perspektyw─ů konieczno┼Ťci zrobienia treningu z nastawieniem "Nie, nie uda mi si─Ö, to za du┼╝o" to ca┼éa twoja fit historia sko┼äczy si─Ö na tym, ┼╝e codziennie b─Ödziesz m├│wi─ç, ┼╝e zrobisz trening nast─Öpnego dnia i tak w k├│┼éko. Pewnego dnia obudzisz si─Ö i oka┼╝e si─Ö, ┼╝e trzeba przewr├│ci─ç kartk─Ö kalendarza na czerwiec, a tw├│j brzuch jest daleki od idealnego. Dlatego w takim momencie powiedz do siebie samej "Dam rad─Ö!", we┼║ g┼é─Öboki oddech i zabierz si─Ö do roboty!


3. Pami─Ötaj o dobrej organizacji czasu.

Zacznijmy od tego, ┼╝e nie ma czego┼Ť takiego jak brak czasu. Ka┼╝dy z nas ma tyle samo czasu do dyspozycji - pe┼éne 24h. To, jak je spo┼╝ytkujemy, zale┼╝y w 100% od nas. Dlatego wszyscy mo┼╝emy pogodzi─ç prac─Ö z treningami. Zorganizuj sw├│j wolny czas. Nie tra─ç go na stwarzanie sztucznych problem├│w, a potem poszukiwaniu na nich odpowiedzi w sieci. W ko┼äcu w tym momencie mog┼éaby┼Ť ju┼╝ by─ç dawno na si┼éowni i ─çwiczy─ç, zamiast czyta─ç ten post.

Dlatego:

1. Zainwestuj w terminarz.
2. Zaznacz godziny w szkole.
3. Wyznacz stałe godziny treningów.
4. Przestrzegaj złotej zasady: nie chodź na treningi w czasie lekcji i nie załatwiaj sobie korepetycji w czasie treningów!

Z do┼Ťwiadczenia po klasie sportowej wiem, ┼╝e gdy mamy z g├│ry okre┼Ťlone godziny trening├│w w naszym codziennym terminarzu, nie wywiniemy si─Ö od naszego obowi─ůzku.


4. Kieruj si─Ö priorytetami. 

Przykładowo jutro masz najważniejszy test z historii w całym roku, od którego zależy czy przejdziesz do następnej klasy. Co wybierzesz? Trening, który możesz zrobić dzień później czy test? Jak dla mnie odpowiedź jest oczywista - test. W końcu od tego jak się spisujesz w szkole zależy całe twoje życie, bo gdy przykładowo oblejesz ten nieszczęsny test z historii, może się okazać, że później nie dostaniesz się na wymarzone studia, a potem do dobrej pracy i tak dalej. Natomiast ze sportem będziesz mieć do czynienia całe życie, bo mam nadzieję, że nie ma tu sezonówek...?


5. Pakuj si─Ö wieczorem - nie na ostatni─ů chwil─Ö rano!

W ten spos├│b niczego nie zapomnisz + b─Ödziesz mia┼éa pi─Ö─ç minut wi─Öcej na wykonanie pysznego, zdrowego ┼Ťniadania, kt├│re doda ci energii na ca┼éy poranek!

P.S. Wybieranie idealnego stroju wieczorem to + ekstra 10 minut rano, co razem z pakowaniem daje nam wolne 15 miut :)

6. Porzu─ç wszelkie wym├│wki.

┼╗eby osi─ůgn─ů─ç po┼╝─ůdane efekty, trzeba chcie─ç pogodzi─ç te dwie sprawy, a nie ci─ůgle szuka─ç wym├│wek, bo to do niczego nie prowadzi. Musisz postawi─ç sobie jedno wa┼╝ne pytanie: czy chcesz trenowa─ç? Je┼╝eli tak – to oczywiste, ┼╝e znajdziesz spos├│b, ┼╝eby znale┼║─ç czas, je┼╝eli nie/nie wiem – to wiecznie b─Ödziesz szuka─ç wym├│wek.

Kiedy zaczynasz szuka─ç wym├│wek to znak, ┼╝e co┼Ť si─Ö dzieje. Jeste┼Ť zm─Öczony? No c├│┼╝, takie jest ┼╝ycie, nie mo┼╝na si─Ö nad sob─ů u┼╝ala─ç. Nikt nie m├│wi┼é, ┼╝e b─Ödzie ┼éatwo. ┼╗adna wym├│wka nie doprowadzi Ci─Ö bli┼╝ej celu ni┼╝ ci─Ö┼╝ka praca. Pami─Ötaj - "Niewa┼╝ne jak ┼╝ycie jest ci─Ö┼╝kie, nie tra─ç nadziei".


7. Staraj si─Ö spa─ç po min. 8h snu.

Wiem, że to trudne - mi też to nie wychodzi :) Ale wtedy człowiek o wiele lepiej funkcjonuje, a nie chodzi jak zombie przez dziesięć miesięcy jak ja (makijaż jednak działa cuda!).


8. Rób sobie krótkie drzemki dla regeneracji po powrocie ze szkoły.

Ale uwaga, nie pope┼éniajcie mojego b┼é─Ödu i nie ┼Ťpijcie po 30min czy wi─Öcej, bo wtedy b─Ödziecie jeszcze bardziej zm─Öczeni. Kluczem tutaj s─ů szybkie, 15 min drzemki do godziny 18, poniewa┼╝ potem ju┼╝ mog─ů przyj┼Ť─ç zaburzenia snu.

"Przynosi ona te same korzy┼Ťci, co sen w ci─ůgu nocy: budzisz si─Ö wypocz─Öty i z wyostrzonymi zmys┼éami. Lepiej b─Ödziesz sobie radzi─ç w zadaniach wymagaj─ůcych kreatywnego podej┼Ťcia, z┼éo┼╝onych zdolno┼Ťci motorycznych lub umys┼éowych, czy manualnej precyzji. Drzemka sprawi, ┼╝e lepiej p├│jdzie ci wszystko, pocz─ůwszy od gry na fortepianie po korekt─Ö skomplikowanych algorytm├│w. Dzi─Öki niej b─Ödziesz mie─ç lepszy humor i ujrzysz ┼Ťwiat w bardziej korzystnych barwach."


9. Ustal najlepsze dla ciebie warunki nauki.

Pocz─ůtek roku to dobra okazja, by pomy┼Ťle─ç nad efektywno┼Ťci─ů swojej nauki. Mo┼╝e masz swoj─ů ulubion─ů por─Ö odrabiania lekcji? Mo┼╝e lubisz korzysta─ç z karteczek typu memo stic? Lubisz rysowa─ç? Ucz si─Ö przez mapy my┼Ťli. Lubisz s┼éucha─ç? M├│w do siebie! Relaksujesz si─Ö z muzyk─ů? Ucz si─Ö z muzyk─ů. Pami─Ötaj r├│wnie┼╝, aby stawia─ç sobie realne wymagania. Nie ka┼╝dy sprawdzian musi by─ç na 5, np.: z przedmiotu, kt├│rego nienawidzisz.

P.S. W jednym z nast─Öpnych post├│w mam zamiar pokaza─ç wam swoj─ů ulubion─ů metod─Ö nauki, kt├│ra znacznie skraca jej czas.


10. Nie narzekaj!

Szczeg├│lnie nie narzekaj przy osobach, kt├│re maj─ů tendencj─Ö do wytykania ci, ┼╝e sama jeste┼Ť sobie winna zm─Öczenia. To jeden z b┼é─Öd├│w, kt├│ry bardzo cz─Östo pope┼éniam. Po co ci─ůg┼ée k┼é├│tnie, afery o to samo? Lepiej zachowaj energi─Ö na trening.


11. Rest days rób w trakcie tygodnia w najgorsze dni pod względem nauki, a najbardziej intensywne treningi przełóż na weekend.

Dla mnie to brzmi logicznie. W ci─ůgu tygodnia przecie┼╝ mamy najwi─Öcej obowi─ůzk├│w na g┼éowie. Dlatego nie rozumiem os├│b, kt├│re rest day przek┼éadaj─ů na weekend, kiedy mog─ů po┼Ťwi─Öci─ç wi─Öcej uwagi swojemu treningowi - chyba, ┼╝e wtedy wypadaj─ů im jakie┼Ť wypady ze znajomymi itp.


12. Pami─Ötaj, ┼╝e trening nie mo┼╝e wywiera─ç na tobie presji.

Trening powinien by─ç dla ciebie odskocznia od codzienno┼Ťci, przyjemno┼Ťci─ů, a nie kolejnym przykrym obowi─ůzkiem. Nale┼╝y traktowa─ç go jako czas, kt├│ry przeznacza si─Ö dla siebie, na swoj─ů samorealizacj─Ö. Tutaj w pozytywny spos├│b mo┼╝na odreagowa─ç swoje niepowodzenia oraz na┼éadowa─ç bateri─Ö przed kolejnymi wyzwaniami. Dlatego, kiedy czujesz, ┼╝e to nie tw├│j dzie┼ä i chcesz po┼Ťwi─Öci─ç wi─Öcej czasu jakiemu┼Ť zagadnieniu z matematyki - po prostu zr├│b go kiedy indziej.


13. Posiłki na następny dzień przygotuj wieczorem.

Dzi─Öki temu zaoszcz─Ödzisz znacznie wi─Öcej czasu i nie sko┼äczy si─Ö na tym, ┼╝e kupisz batonika w szkolnym sklepiku, bo nie mia┼éa┼Ť czasu przygotowa─ç czego innego rano. Ja ostatnio bra┼éam do szko┼éy m.in. sa┼éatk─Ö, twar├│g z owocami i chlebkami ry┼╝owymi, nocn─ů owsiank─Ö - je┼Ťli szukasz wi─Öcej inspiracji, zapraszam do zesz┼éorocznego postu - klik!

14. R├│b swoje!

Nie patrz na innych, gdy m├│wi─ů, ┼╝e za du┼╝o sobie wzi─Ö┼éa┼Ť sobie na g┼éow─Ö. Dla nich to i mo┼╝e za du┼╝o, ale ty jeste┼Ť super girl i dasz rad─Ö, poniewa┼╝ twoj─ů tajn─ů broni─ů jest motywacja i organizacja! Nie daj si─Ö zdo┼éowa─ç.


15. W ci─ůgu tygodnia postaw na kr├│tkie i intensywne treningi. 

Gdybym mia┼éa codziennie robi─ç treningi po godzin─Ö, dwie to prawdopodobnie nie mia┼éabym takich dobrych ocen. Polecam wam skorzysta─ç z gotowych program├│w treningowych, kt├│re trwaj─ů jedynie 30 minut, np.: 21 day fix, 21 day fix extreme, Focus T25 itd. Gwarantuj─Ö wam, ┼╝e pot b─Ödzie lecia┼é z was ciurkiem.

16. Poszukaj wsparcia.

Wsp├│┼éczesne kobiety musz─ů by─ç twarde, ale to nie znaczy, ┼╝e nie mog─ů sobie pozwoli─ç na chwil─Ö s┼éabo┼Ťci. Koniec ko┼äc├│w, w grupie razem ┼éatwiej, ra┼║niej i przyjemniej. Znajd┼║ fit przyjaci├│┼ék─Ö na twitterze albo zach─Ö─ç twoj─ů szkoln─ů kumpel─Ö z ┼éawki do wsp├│lnej aktywno┼Ťci. Warto r├│wnie┼╝ przeprowadzi─ç rozmow─Ö z rodzicami na temat fit plan├│w, aby m├│c uzyska─ç ich wsparcie w trudnych momentach.


17. Nie odk┼éadaj wszystkiego na ostatni─ů chwil─Ö.

Kolejna moja zmora. Jednak przyznaję, że dobrze jest zrobić wczoraj to co mamy do zrobienia dzisiaj. Dlatego warto korzystać z weekendu na maksa, żeby potem nie przypominać sobie o północy, że następnego dnia mamy do napisania rozprawkę na cztery strony A4.


18. Odrabiaj lekcje podczas okienek w szkole.

Wi─Ökszo┼Ť─ç z was pewnie wykorzystuje ten czas na rozmow─Ö z przyjaci├│┼émi. Tymczasem ja zawsze bez zastanowienia wyci─ůgam ksi─ů┼╝ki i robi─Ö to, co do mnie nale┼╝y. Dzi─Öki czemu mam ekstra godzin─Ö woln─ů w domu. Naprawd─Ö polecam spr├│bowa─ç!


19. Wy┼é─ůcz na czas nauki social media - twittery, snapchaty itp. To w┼éa┼Ťnie one kradn─ů ci najwi─Öcej czasu!

Teraz zastan├│w si─Ö ile czasu zajmuje ci obejrzenie ca┼éego My Story na snapie, np.: Maffashion i por├│wnaj z tym ile w tym czasie by┼Ť ju┼╝ zrobi┼éa.


20. Korzystaj WF w 100%.

Nie wiem jak jest u was w szkole, ale u mnie trenerki potrafi─ů z nas wycisn─ů─ç si├│dme poty. Dlatego cz─Östo wracaj─ůc do domu, odpuszczam sobie kolejn─ů aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů, poniewa┼╝ m├│j wf mog─Ö spokojnie zaliczy─ç jako normalny trening. Poza tym jest tyle r├│┼╝nych zaj─Ö─ç sportowych, na kt├│re mo┼╝na si─Ö zapisa─ç i to z jakimi korzy┼Ťciami! Nasza sylwetka b─Ödzie si─Ö w tym samym czasie poprawia─ç, co ocena z wf. Klub lekkoatletyczny? Koszyk├│wka? Nordic walking? Siatk├│wka? Wyb├│r nale┼╝y do ciebie!


21. Znajd┼║ balans.

Dzięki temu będzie Ci łatwiej podzielić czas na pracę, trening i chwilę odpoczynku.


22. Nie sied┼║ do p├│┼║na, tylko wstawaj wcze┼Ťniej!

Kolejny b┼é─ůd, kt├│ry co roku pope┼éniam, mimo ┼╝e obiecuj─Ö sobie wcze┼Ťniej, ┼╝e to zmieni─Ö. Je┼Ťli (przyk┼éadowo) nast─Öpnego dnia mamy wa┼╝ny sprawdzian, a idziemy dopiero na drug─ů, czy trzeci─ů lekcje, to naprawd─Ö nie warto siedzie─ç i ku─ç do tej p├│┼énocy. Lepiej jest wsta─ç wcze┼Ťniej i pouczy─ç si─Ö rano.


23. Spaceruj! 

Je┼╝eli twoja szko┼éa jest oddalona o jedynie kilka ulic od twojego domu, mo┼╝esz z powodzeniem chodzi─ç do niej pieszo. Je┼Ťli nie, warto wysi─ů┼Ť─ç z autobusu, czy tramwaju, o jeden–dwa przystanki wcze┼Ťniej i pokona─ç ten dystans na piechot─Ö - je┼Ťli si─Ö spieszysz rano to naturalnie zr├│b to popo┼éudniu w drodze powrotnej. Spacery to ┼Ťwietny spos├│b na minimaln─ů aktywno┼Ť─ç w ci─ůgu dnia. Nie wymagaj─ů ┼╝adnego profesjonalnego sprz─Ötu, a przynosz─ů wiele korzy┼Ťci: dotleniaj─ů organizm, wspomagaj─ů odchudzanie i zapobiegaj─ů chorobom sercowo-naczyniowym. Stanowi─ů r├│wnie┼╝ jedno z najlepszych ─çwicze┼ä oporowych, maj─ůcych zbawienny wp┼éyw na g─Östo┼Ť─ç ko┼Ťci, a wi─Öc chroni─ů je przed osteoporoz─ů.


24. Zamień auto na rower.

Je┼Ťli dystans mi─Ödzy twoim domem a szko┼é─ů wynosi maksymalnie kilkana┼Ťcie kilometr├│w, mo┼╝e warto pomy┼Ťle─ç o zmianie ┼Ťrodka transportu. Twoje zdrowie i fundusze na pewno na tym zyskaj─ů. Nie wspominaj─ůc ju┼╝ o czasie, kt├│ry mo┼╝esz zaoszcz─Ödzi─ç, ┼Ťmigaj─ůc sobie szybko mi─Ödzy korkami. Godzina spokojnej jazdy na rowerze pozwala spali─ç oko┼éo 500 kalorii. I to w bardzo ┼éatwy i przyjemny spos├│b! R├│wny, jednostajny wysi┼éek zwi─Öksza pojemno┼Ť─ç p┼éuc, dotlenia m├│zg, poprawiaj─ůc funkcje my┼Ťlowe, i korzystnie wp┼éywa na prac─Ö serca. Dzi─Öki temu zwi─Öksza si─Ö og├│lna wydolno┼Ť─ç organizmu, a tak┼╝e wzrasta wytrzyma┼éo┼Ť─ç i si┼éa mi─Ö┼Ťni, zw┼éaszcza ┼éydek i ud.


25. Domowa siłownia.

W swoim napi─Ötym grafiku nie znajdziesz czasu na dojazdy do si┼éowni? Mo┼╝esz zaaran┼╝owa─ç j─ů bez problemu we w┼éasnym domu! Wystarczy dobra─ç odpowiedni dla siebie sprz─Öt. Mi osobi┼Ťcie wystarcza mata, para ci─Ö┼╝ark├│w i guma do ─çwicze┼ä. Dla bardziej zaawansowanych fit freak├│w polecam jeszcze TRX. ─ćwiczenia na macie wymagaj─ů jedynie opracowania odpowiedniego dla ciebie i twoich mo┼╝liwo┼Ťci zestawu ─çwicze┼ä. Gotowe propozycje znajdziesz w internecie. Wystarczy p├│┼é godziny dziennie, aby wyrze┼║bi─ç cia┼éo i odzyska─ç dobre samopoczucie.


26. Dbaj o regeneracj─Ö.

Wbrew pozorom w wirze codziennych zada┼ä nie mo┼╝na zapomina─ç o sobie i 5 minutach dla siebie. Z pewno┼Ťci─ů relaksuj─ůca k─ůpiel pomo┼╝e ci odetchn─ů─ç, dzi─Öki czemu lepiej sobie poradzisz z obowi─ůzkami, poniewa┼╝ oczy┼Ťcisz umys┼é.
Na sam koniec pami─Ötaj, ┼╝e

W ┼╗ADNYM WYPADKU NIE UCIEKAJ ZE SZKO┼üY  DLA TRENINGU!

Je┼Ťli uwa┼╝acie to za absurd i co┼Ť niemo┼╝liwego, to zdziwicie si─Ö, bo sama widzia┼éam na w┼éasne oczy tweety dziewczyn, kt├│re tak robi┼éy przez swoj─ů chor─ů obsesj─Ö na punkcie fit ┼╝ycia.

Nie zapomnijcie również, że fit życie nie powinno się równać tylko z doskonaleniem ciała, ale również i ducha, a na to wpływa zdobywanie wiedzy m.in. w szkole. Dlatego nie poddawajcie się i nie mówcie "A tam, najwyżej dostanę dwa, lepiej pójdę na trening". Walczcie!


A jaki jest tw├│j sprawdzony spos├│b 
na trenowanie i zdobywanie dobrych ocen? 


Artykuł powstał w oparciu o inne strony internetowe

You Might Also Like

8 komentarze

  1. dobrym pomys┼éem bylo napisanje tego postu. niby kilka prostych rad, ale cz┼éowiek mimo wszystko co┼Ť sobie u┼Ťwiadomi.
    nie mog─Ö doczeka─ç si─Ö nast─Öpnego! <3

    OdpowiedzUsuń
  2. C├│┼╝... u nas WF wygl─ůda tak: dwa pajacyki, machni─Öcie biodrami i gramy, bo nied┼éugo zawody -,- a wgl naprawd─Ö dobre rady. W wakacje stara┼éam si─Ö by─ç fit, a teraz przez szko┼ée mi to umkn─Ö┼éo. Da┼éa┼Ť mi mottwacj─Ö. Dzi─Öki!

    OdpowiedzUsuń
  3. Kurcz─Ö to s─ů naprawd─Ö dobre rady, z kt├│rych musz─Ö skorzysta─ç, bo od jakiego┼Ť czasu staram sie ograniczy─ç jedzonko i zadba─ç o fitstyle, ale idzie mi s┼éabiutko.. :D

    normalbutdidnot.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Rady s─ů mega, napewno b─Öd─Ö ich u┼╝ywa─ç, bo 2 gim jest koszmarna. Aktualnie le┼╝─Ö chora i przykrywam si─Ö mas─ů ko┼éder, ale gdy tylko wyzdrowieje wracamy do ─çwicze┼ä :)

    Zapraszam do siebie: www.my-life-as-skoczi.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudowny wpis. Nie mogłam przestać czytać. Bardzo mnie zainteresował i zmotywował do działania. Teraz to tylko po terminarz do sklepu (:

    OdpowiedzUsuń
  6. niestety, wf z moj─ů nauczycielk─ů to pora┼╝ka, na wi─Ökszo┼Ťci lekcji jej w og├│le nie ma, a jesli jest to mamy gimnastyk─Ö, tenisa sto┼éowego lub siatk├│wk─Ö... gdy ─çwicz─Ö sama w domu, ju┼╝ po rozgrzewce jestem bardziej spocona niz po 45 min wf w szkole

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny post, zachęcił mnie do działania! :)

    OdpowiedzUsuń


Instagram