­čĆź KLASA SPORTOWA - TAK? NIE? #BTS ­čĺ¬

18:55


By─ç mo┼╝e niekt├│re z was w te wakacje podj─Ö┼éy ten sam wyb├│r odno┼Ťnie p├│j┼Ťcia do klasy sportowej, co ja cztery lat temu. Pewnie zadawa┼éy┼Ťcie sobie wiele pyta┼ä - czego mog─Ö si─Ö spodziewa─ç? Jak to wszystko b─Ödzie wygl─ůda─ç? Czy dam rad─Ö po┼é─ůczy─ç nauk─Ö z uprawianiem sportu?

B─Öd─ůc szczer─ů, ja wtedy kompletnie nie wiedzia┼éam na co si─Ö pisz─Ö. Mia┼éam by─ç pierwszym rocznikiem w nowo powsta┼éej szkole, wi─Öc nikt nie potrafi┼é mi powiedzie─ç jak to wszystko b─Ödzie wygl─ůda─ç, bo nawet trenerzy i nauczyciele nie wiedzieli jak to z nami b─Ödzie. Mo┼╝na wi─Öc powiedzie─ç, ┼╝e zostali┼Ťmy wszyscy "kr├│likami do┼Ťwiadczalnymi".

Dlatego mam nadziej─Ö, ┼╝e dzisiejszym kr├│tkim postem troch─Ö was od tego uchroni─Ö. Nie chc─Ö was ani zniech─Öca─ç, ani zach─Öca─ç. Po prostu mam zamiar przedstawi─ç wam prawd─Ö o tym jak naprawd─Ö jest by─ç uczniem klasy sportowej. My┼Ťl─Ö, ┼╝e po trzech latach mam ju┼╝ troch─Ö do┼Ťwiadczenia. Ponad to, aby uczyni─ç ten post bardziej wiarygodnym, spyta┼éam moje kole┼╝anki, a tak┼╝e poprosi┼éam kilka os├│b na twitterze o to, aby opisa┼éy swoje w┼éasne odczucia. Bardzo wam dzi─Ökuj─Ö za udzielon─ů mi pomoc!


P.S. Wszystkie zdj─Öcia s─ů z przed dw├│ch, trzech lat - teraz jestem w 2LO na profilu dziennikarskim, a do klasy sportowej chodzi┼éam przez ca┼ée gimnazjum :)



DLA KOGO JEST KLASA SPORTOWA?

Z pewno┼Ťci─ů dla os├│b z mocn─ů psychik─ů, poniewa┼╝ trzeba liczy─ç si─Ö z tym, ┼╝e wyst─Öpowanie na zawodach mo┼╝e by─ç bardzo stresuj─ůce, a w chwilach, gdy dziel─ů nas centymetry od wygranej, trzeba umie─ç dobrze si─Ö zmotywowa─ç. Trenerzy tak┼╝e nie s─ů zawsze dla nas wyrozumiali, mog─ů zdarza─ç si─Ö kontuzje, docinki ze strony koleg├│w i kole┼╝anek itp. Za to nie jest tylko dla or┼é├│w w sporcie  - posz┼éam do niej, a NIGDY przed ni─ů nie by┼éam na zawodach lekkoatletycznych, nigdy nie by┼éam najlepsza z wf (szczeg├│lnie w bieganiu). Moim zdaniem wystarcz─ů same ch─Öci, szczypta zainteresowania i cho─ç ma┼éa pasja.


ZALETY KLASY SPORTOWEJ:

- mo┼╝liwo┼Ť─ç rozwoju w danej dyscyplinie sportowej
- r├│┼╝norodno┼Ť─ç zaj─Ö─ç na treningach
- lepsza organizacja czasu - z g├│ry mamy narzucone godziny trening├│w i po prostu wiemy, ┼╝e byle wym├│wka nie spowoduje, ┼╝e go opu┼Ťcimy, poniewa┼╝ inaczej poniesiemy konsekwencje
- mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania ludzi z poza klasy/szko┼éy
- wi─Öksza motywacja do pokonywania w┼éasnych barier, gdy jeste┼Ťmy wspierani przez innych sportowc├│w oraz trener├│w
- darmowa siłownia z trenerem, która jest w ramach treningów
- mo┼╝liwo┼Ť─ç oderwania si─Ö od codziennych obowi─ůzk├│w i trosk
- nie musimy ju┼╝ robi─ç dodatkowych trening├│w w domu*
- większa wiedza na temat ćwiczeń, diety
- lepsza kondycja, a tak┼╝e og├│lna sprawno┼Ť─ç ruchowa (gdyby nie klasa sportowa, prawdopodobnie ca┼éy czas siedzia┼éabym przed komputerem i jad┼éa chipsy, u┼╝alaj─ůc si─Ö nad sob─ů, nawet nie my┼Ťl─ůc o podj─Öciu jakiejkolwiek aktywno┼Ťci fizycznej)
- poprawa figury**
- poznanie nowych dyscyplin, których uprawianie nie byłoby możliwe na normalnym wf
- mo┼╝liwo┼Ť─ç uczestnictwa w zawodach, na kt├│rych mo┼╝emy si─Ö wykaza─ç
- odnajdywanie nowych pasji oraz rozwijanie ich
- wiele cudownych wspomnień
- mo┼╝liwo┼Ť─ç je┼╝d┼╝enia na obozy sportowe
- odkrywanie własnych talentów
- podwy┼╝szenie samooceny
- łatwiej jest zdobyć 6 z wf
- nabycie umiej─Ötno┼Ťci radzenia sobie ze stresem
- mo┼╝liwo┼Ť─ç znalezienia swojego przeznaczenia/drogi ┼╝yciowej
- medale, nagrody, stypendia sportowe, wywiady do gazet i telewizji
- łatwiej jest się przekonać do fit trybu życia

* z tym, ┼╝e nie musimy to nie do ko┼äca prawda, poniewa┼╝ to zale┼╝y od profilu waszej klasy, np. z racji tego, ┼╝e by┼éam miotaczk─ů, nie biega┼éam tak du┼╝o i moje treningi g┼é├│wnie skupia┼éy si─Ö na powi─Ökszaniu masy mi─Ö┼Ťniowej, wi─Öc trudno by mi by┼éo zrzuci─ç t┼éuszcz bez dodatkowych trening├│w w domu
** z t─ů popraw─ů to te┼╝ nie do ko┼äca, bo tak jak wspomnia┼éam powy┼╝ej, to wszystko zale┼╝y od rodzaju klasy, a tak┼╝e waszego od┼╝ywiania


WADY KLASY SPORTOWEJ:

- du┼╝o kontuzji
- du┼╝o koszt├│w (buty, badania, ubrania, czasem wpisowe na zawody, przejazd na zawody, fizjoterapeuta lub lekarz)
- konieczno┼Ť─ç robienia bada┼ä co jaki┼Ť czas w przychodniach sportowych, co w moim przypadku zawsze r├│wna┼éo si─Ö z kilkugodzinnym staniem w kolejkach
- mn├│stwo stresu na treningach, gdy jeste┼Ť por├│wnywany do innych zawodnik├│w lub trenerzy nie s─ů zadowoleni z twojej pracy
- zm─Öczenie psychiczne, chocia┼╝ w niekt├│rych klubach oferowana jest pomoc psychologa sportowego
- trudno jest pogodzić naukę ze sportem (u mnie kończyło się na nauce do 2 w nocy)
- duże zmęczenie (ja miałam treningi po 2h dziennie, 5x w tygodniu)
- mo┼╝liwo┼Ť─ç braku WF w planie (a przynajmniej tak by┼éo w moim przypadku, w klasie lekkoatletycznej trenerzy g┼éownie skupiali si─Ö na treningach, granie w gry zespo┼éowe w ramach wf by┼éo rzadko┼Ťci─ů i tylko w okresie bez zawod├│w)
- lekcje odbywaj─ů si─Ö bardzo d┼éugo (ja mia┼éam przez dwa lata codziennie od 8-15, a potem chodzi┼éam na p├│┼║niejsze godziny i ko┼äczy┼éam o 16)
- brak wolnego czasu w weekendy w okresie start├│w (zawody, szczeg├│lnie lekkoatletyczne, odbywaj─ů si─Ö zazwyczaj w weekendy, cz─Östo i w sobot─Ö i w niedziel─Ö)
- mniej czasu na przyjemno┼Ťci i rozwijanie innych pasji
- zani┼╝enie samooceny, kiedy mamy kiepskie wyniki
- codzienne zabieranie ze sob─ů du┼╝ej ilo┼Ťci rzeczy do szko┼éy (wida─ç to na wcze┼Ťniejszym zdj─Öciu)
- wi─Öcej obowi─ůzk├│w, kt├│re trudno jest pogodzi─ç bez dobrej organizacji
- trenowanie bez wzgl─Ödu na warunki atmosferyczne (bieganie w zimie w ┼Ťniegu, jesieni─ů w deszczu, a latem w upa┼éach to normalka)
- nie ma taryfy ulgowej dla dziewczyny z okresem (w moim klubie wstydem było zwalniać się z treningu z takiego powodu; takie sytuacje nawet nie miały miejsca)
- trudno jest opu┼Ťci─ç trening bez dobrej wym├│wki i zwolnienia od rodzica/lekarza
- łzy wylewane na treningach


MOJA HISTORIA W KLASIE SPORTOWEJ

Nawet ju┼╝ nie pami─Ötam co sprawi┼éo, ┼╝e zdecydowa┼éam si─Ö na p├│j┼Ťcie do niej, szczeg├│lnie ┼╝e nigdy nie odnosi┼éam wielkich sukces├│w sportowych. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e ch─Ö─ç podtrzymania rodzinnej tradycji mia┼éa na to znacz─ůcy wp┼éyw.

Ca┼é─ů przygod─Ö zacz─Ö┼éam od obozu sportowego, kt├│ry mia┼é mnie wprowadzi─ç w ten nowy ┼Ťwiat. Wspominam go bardzo dobrze, chocia┼╝ trudno mi by┼éo przyzwyczai─ç si─Ö do du┼╝ej ilo┼Ťci biegania. Poza tym, pojawi┼éy si─Ö pierwsze zakwasy i treningi 2x dziennie. Jedyne, co ┼║le wspominam, to bieg na 600m na czas, poniewa┼╝ po podstaw├│wce nie by┼éam do tego przyzwyczajona.

We wrze┼Ťniu 2012 roku wst─ůpi┼éam do szko┼éy dosy─ç pewnie, b─Öd─ůc gotow─ů na nowe wyzwania. ┼Ümiesznie by┼éo by─ç jedynym rocznikiem gimnazjalnym w szkole, poniewa┼╝ r├│┼╝nica pomi─Ödzy nami, a niekt├│rymi osobami z klasy maturalnej wynosi┼éa sze┼Ť─ç, siedem lat. Na pocz─ůtku nie wiedzieli┼Ťmy jak si─Ö zachowywa─ç na przerwach, lecz z czasem przekonali┼Ťmy si─Ö, ┼╝e liceali┼Ťci nie gryz─ů i mo┼╝emy czu─ç si─Ö swobodnie.

Zetkni─Öcie si─Ö z nowym materia┼éem oraz nauczycielami by┼éo jak chlu┼Ťni─Öcie lodowat─ů wod─ů w twarz. Z drugiej strony, musieli┼Ťmy si─Ö przyzwyczai─ç do codziennych dw├│ch godzin treningu. Jednak wszystko przysz┼éo z czasem i jako┼Ť przetrwa┼éam pierwsze miesi─ůce.

Pierwsze oficjalne zawody w klasie sportowej, jakie pami─Ötam, to Mistrzostwa w Sztafetowych Biegach Prze┼éajowych. To by┼é dla mnie koszmar. Nienawidzi┼éam biega─ç, ale ┼╝eby zesp├│┼é m├│g┼é w og├│le powsta─ç, musia┼éam wzi─ů─ç w nich udzia┼é. Pierwsze zawody posz┼éy dosy─ç g┼éadko, ale drugie naprawd─Ö ┼║le wspominam - rozchorowa┼éam si─Ö i nie by┼éo nikogo na moje zast─Öpstwo (nasza klasa by┼éa malutka), dlatego musia┼éam biega─ç z gor─ůczk─ů, kaszlem i katarem. Natomiast, ┼╝eby by┼éo jeszcze ciekawiej, potem tak si─Ö roz┼éo┼╝y┼éam, ┼╝e nie mog┼éam pojecha─ç na wycieczk─Ö integracyjn─ů nad morze, z kt├│r─ů wi─ů┼╝e si─Ö jeszcze d┼éuga historia, lecz nie ma sensu jej tutaj przytacza─ç.

Jaki┼Ť czas p├│┼║niej dosta┼éam kontuzji kolana, kt├│ra uniemo┼╝liwi┼éa mi uczestniczenie w pe┼éni w treningach. Ci─ůgn─Ö┼éa si─Ö przez kilka miesi─Öcy, dlatego nie mog┼éam wzi─ů─ç udzia┼éu w r├│┼╝nych zawodach i dopiero na sam koniec roku szkolnego trenerzy wypu┼Ťcili mnie raz na 100m, bo tak naprawd─Ö nie mieli jeszcze poj─Öcia w czym b─Öd─Ö dobra.


Przez te trzy lata tyle ze sob─ů d┼║wiga┼éam codziennie w drodze do i ze szko┼éy, 
że potem w 1LO trudno było mi się przyzwyczaić do tylko jednej torby.


W drugiej gimnazjum, ju┼╝ w pe┼éni zdrowa, zacz─Ö┼éam szuka─ç dyscypliny dla siebie. Na pocz─ůtku spr├│bowa┼éam sprint├│w oraz p┼éotk├│w, bo wydawa┼éo si─Ö, ┼╝e do tego si─Ö nadaj─Ö przez moj─ů sylwetk─Ö, ale nie wysz┼éo (jak si─Ö okaza┼éo rok temu, wszystko przez u┼Ťpion─ů astm─Ö). Nast─Öpnie mia┼éam r├│wnie┼╝ epizod ze skokiem w dal i skokiem wzwy┼╝ i niestety tutaj te┼╝ odnios┼éam kl─Ösk─Ö. Miesi─ůce mija┼éy, Gimnazjada si─Ö zbli┼╝a┼éa wielkimi krokami, a ja traci┼éam nadziej─Ö na to, ┼╝e znajd─Ö cokolwiek dla siebie, poniewa┼╝ biegi d┼éugodystansowe odpada┼éy.

I nagle sta┼é si─Ö ten prze┼éomowy dzie┼ä! Oko┼éo tydzie┼ä przed zawodami, trenerzy wpadli na pomys┼é zrobienia nam test├│w na treningach, w kt├│rych mia┼éo okaza─ç si─Ö do czego mamy najlepsze predyspozycje. Niespodziewanie wysz┼éo, ┼╝e bez specjalistycznych trening├│w oraz techniki, robi─ůc to po raz pierwszy, bardzo dobrze spisa┼éam si─Ö na kuli. Szok, rado┼Ť─ç, niedowierzanie! Tydzie┼ä p├│┼║niej sta┼éam ju┼╝ po raz pierwszy w ┼╝yciu na pierwszym miejscu na podium. Ju┼╝ nie by┼éo odwrotu - ja, wysoka, dosy─ç chuda dziewczyna z patykowatymi nogami, zosta┼éam miotaczk─ů.

I tak ju┼╝ zosta┼éo do ko┼äca. Zacz─Ö┼éam trenowa─ç du┼╝o na si┼éowni, mniej biega┼éam, bicki ros┼éy, a na mojej p├│┼éce pojawi┼éo si─Ö kilka medali, co bardzo, ale to bardzo, bardzo mnie radowa┼éo. Do nast─Öpnej Gimnazjady, spr├│bowa┼éam jeszcze rzutu m┼éotem, dyskiem i oszczepem, jednak do dzisiaj najlepiej czuj─Ö si─Ö na kuli. W moim otoczeniu nikt nie mo┼╝e uwierzy─ç w to, ┼╝e taka szczup┼éa dziewczyna jak ja, radzi sobie w takiej dyscyplinie. W ubieg┼éy czwartek na zawodach nowi znajomi (a tak┼╝e nauczyciele!) z liceum, kiedy us┼éyszeli, ┼╝e zdoby┼éam z┼éoty medal w pchni─Öciu kul─ů, nie mogli w to uwierzy─ç. Uwierzcie, ich mina by┼éa bezcenna i napawa mnie dum─ů :) Mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e jestem chodz─ůc─ů niespodziank─ů.

My┼Ťl─Ö, ┼╝e w pewnym sensie, moja historia mo┼╝e okaza─ç si─Ö dla kogo┼Ť inspiruj─ůca, gdy┼╝ pokazuje, ┼╝e nie warto si─Ö poddawa─ç, ┼╝e pr─Ödzej czy p├│┼║niej odnajdziemy swoje przeznaczenie.


NAUKA W KLASIE SPORTOWEJ

Najgorszy mit, z kt├│rym si─Ö spotka┼éam b─Öd─ůc w klasie sportowej? Ludzie my┼Ťl─ů, ┼╝e w klasie sportowej nic si─Ö nie nauczysz i b─Ödziesz zbija─ç b─ůki ca┼éymi dniami, poniewa┼╝ nie b─Ödziesz mie─ç ┼╝adnych, sprawdzian├│w, kartk├│wek itp - po prostu b─Ödziesz zdobywa─ç oceny za sam─ů obecno┼Ť─ç na lekcji. BZDURA!

Wprawdzie nie wiem jak jest we wszystkich szko┼éach, ale u mnie by┼éo zupe┼énie inaczej. Moja szko┼éa by┼éa po┼é─ůczona z liceum, dlatego dostali┼Ťmy nauczycieli licealnych, kt├│rzy automatycznie wi─Öcej od nas wymagali. Normalno┼Ťci─ů by┼éy trzy sprawdziany w tygodniu i trzy kartk├│wki, a nie zapomnijcie o tym, ┼╝e wraca┼éam do domu po treningach ok. 16.30 i tak┼╝e cz─Östo dochodzi┼éy zawody w weekendy. Bardzo trudno by┼éo mi si─Ö ze wszystkim wyrobi─ç, szczeg├│lnie, ┼╝e jestem osob─ů ambitn─ů i od zawsze stawia┼éam sobie poprzeczk─Ö bardzo wysoko. Prawie codziennie uczy┼éam si─Ö do pierwszej, drugiej godziny nad ranem. Przez dziesi─Ö─ç miesi─Öcy szko┼éy bardzo rzadko gdzie┼Ť wychodzi┼éam w weekendy, ci─Ö┼╝ko mi by┼éo r├│wnie┼╝ znale┼║─ç czas na jakiekolwiek inne pasje (jednak pami─Ötajcie, ja celuj─Ö zawsze na pasek, osoby, kt├│re nie maj─ů takich ambicji, z pewno┼Ťci─ů nie b─Öd─ů mia┼éy takich problem├│w jak ja). Je┼Ťli mia┼éabym opisa─ç jak wygl─ůda┼éam w tamtym okresie codziennie popo┼éudniu, to zdj─Öcie blondynki u g├│ry idealnie by to zobrazowa┼éo, poniewa┼╝ by┼éam w┼éa┼Ťnie tak dobita nadmiarem obowi─ůzk├│w.

Dlatego niesamowicie si─Ö irytowa┼éam, gdy kto┼Ť mi m├│wi┼é, ┼╝e nie rozumie dlaczego tak inteligentna dziewczyna jak ja, marnuje si─Ö w klasie sportowej. Wszyscy my┼Ťl─ů, ┼╝e ludzie z klas sportowych potrafi─ů tylko macha─ç r─Ökami i nogami oraz przynosi─ç medale, a to nieprawda. Szczeg├│lnie, ┼╝e trenerzy r├│wnie┼╝ dbali o to, ┼╝eby┼Ťmy si─Ö nie opuszczali w nauce. W istocie sztuk─ů jest umiej─Ötnie po┼é─ůczy─ç sukcesy sportowe z byciem dobrym uczniem w szkole - nie ka┼╝dy potrafi tego dokona─ç.


CZY ┼╗A┼üUJ─ś?

Przyznam si─Ö wam bez bicia - marzy┼éam o tym, aby klasa sportowa sko┼äczy┼éa si─Ö jak najszybciej, ale to tylko dlatego, ┼╝e mia┼éam problem z odnalezieniem w niej samej siebie. Przez pierwsze p├│┼étora roku nie mog┼éam znale┼║─ç konkurencji dla siebie. Ponadto, na skutek u┼Ťpionej astmy, mia┼éam o wiele gorsze wyniki ni┼╝ reszta os├│b w klasie i by┼éo mi bardzo przykro z tego powodu, co jednocze┼Ťnie mnie niesamowicie stresowa┼éo oraz demotywowa┼éo.

ALE! Nie ┼╝a┼éuj─Ö. Nie ┼╝a┼éuj─Ö, bo gdyby nie to, nie by┼éoby mnie tutaj. Sport nie sta┼éby si─Ö sta┼é─ů cz─Ö┼Ťci─ů mojego ┼╝ycia i bardzo trudno by┼éoby mi si─Ö zmotywowa─ç do walki nad w┼éasnym cia┼éem. Nie dosta┼éabym te┼╝ wielu cennych lekcji od losu, kt├│re nauczy┼éy mnie walczy─ç do ko┼äca, wierzy─ç w siebie (chocia┼╝ nie by┼éo z tym ┼éatwo). Dzi─Öki temu, ┼╝e musia┼éam po┼é─ůczy─ç sport i nauk─Ö, nauczy┼éam si─Ö w miar─Ö dobrej organizacji czasu. Dlatego je┼Ťli lubicie, np.: p┼éywa─ç, biega─ç, skaka─ç i czujecie si─Ö w tym dobrzy - id┼║cie do klasy sportowej. Spr├│bujcie, bo to mo┼╝e by─ç w┼éa┼Ťnie to "co┼Ť". Nie rozwiniecie skrzyde┼é poprzez chodzenie tylko na zwyk┼éy wf.


W zesz┼éy czwartek utwierdzi┼éam si─Ö jeszcze bardziej w przekonaniu, ┼╝e warto by┼éo m─Öczy─ç si─Ö przez te trzy lata na treningach, poniewa┼╝ wygra┼éam Licealiad─Ö w pchni─Öciu kul─ů. Gdyby nie klasa sportowa, nigdy nie dowiedzia┼éabym si─Ö, ┼╝e nadaj─Ö si─Ö do tej dyscypliny :)


Mam nadzieję, że ten post okazał się choć troszkę pomocny.

Powodzenia! Nie poddawajcie si─Ö! Walczcie o marzenia!

You Might Also Like

4 komentarze

  1. Klasa sportowa, to najgorsze co mnie w ┼╝yciu spotka┼éo. Zmarnowane 10 godzin tygodniowo, kt├│re mog┼éabym po┼Ťwi─Öci─ç na inne rzeczy

    OdpowiedzUsuń
  2. Nikt, nigdy nie przekonałby mnie do klasy sportowej. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Osobi┼Ťcie ja s┼éysza┼éam w┼éa┼Ťnie wiele dobrego o klasie sportowej, cho─ç swoj─ů drog─ů zale┼╝y te┼╝ wszystko od podj┼Ťcia szko┼éy, nauczycieli czy te┼╝ samych uczni├│w jak b─Ödzie prezentowa┼é si─Ö dany profil. Mimo wszystko, dobrze ┼╝e nie ┼╝a┼éujesz skoro do dzisiaj zosta┼éy pewnie niekt├│re nawyki oraz to, ┼╝e mimo jaki┼Ť problem├│w zdrowotnych ten sport nadal istnieje w twoim ┼╝yciu i funkcjonuje :)
    M├│j blog-klik!:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze nigdy nie spotkałam się z takim profilem klasy, ale to i tak byłoby nie dla mnie :p
    Gratuluj─Ö sukces├│w!
    Mój kanał na yt
    M├│j blog

    OdpowiedzUsuń


Instagram